De voordelen van een klantinterview schrijven

 Waarom zou je de moeite nemen om een klantinterview te schrijven? In dit artikel vertel ik je over de voordelen van een klantinterview. Dat zijn er veel! Want tevreden klanten (of zelfs lyrische klanten!) scoren 100x beter in communicatiekracht dan welke campagne ook. Dus benut tevreden klanten voor je eigen business en zet je bedrijf daarmee op de kaart! Ook je klanten profiteren daarvan met free publicity. Kortom, door een goed klantinterview te schrijven, creëer je waardevolle content, dus voordelen voor iedereen!

De voordelen van klantinterviews schrijven

Een klantinterview is waardevolle content die je op heel veel verschillende manieren kunt gebruiken in je marketingstrategie. Maar er zitten nog veel meer voordelen aan het schrijven van een klantinterview. Ik heb de 7 belangrijkste voordelen hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Interview is ook een mini onderzoek

Een klantinterview is eigenlijk een mini klanttevredenheidsonderzoek. Je hoort namelijk precies wat de sterke (en misschien ook minder sterke) punten zijn van jouw werk of product. Goed voor een SWOT-analyse, om je positie in de markt te bepalen en evt. verbeterpunten door te voeren.

2. Interessante content vergroot vindbaarheid

Regelmatig een blog en/of nieuwe content in de vorm van een interview op je website plaatsen is interessante content. En het verbetert je vindbaarheid want Google houdt van websites die ‘levendig’ zijn. Bovendien kun je er vaak ook nog wel wat relevante keywords in kwijt. Perfecte contentmarketing!

3. Het levert bruikbare citaten op

Je kunt uit het interview losse citaten halen en deze weer als nieuwe content gebruiken. Bijv. bij een kopje op je website ‘Wat anderen zeggen’. Of je gebruikt citaten ter illustratie in offertes, brochures en andere communicatiemiddelen. Zet er wel de naam en/of organisatie bij, om de geloofwaardigheid te vergroten.

4. Free publicity voor je klant

De geïnterviewde klant wordt er zelf ook wijzer van, want er verschijnt een positief artikel online (free publicity). In het artikel neem je linkjes naar hun website mee. Vraag je klant of hij/zij het artikel ook weer deel op sociale media voor een nog groter bereik. Win-win-win!

5. Testimonials scheppen vertrouwen

Een klantinterview geeft potentiële klanten het vertrouwen dat je goed werk levert. Want wie weet het ’t beste? De klant!

6. Zowel voor BtoB als BtoC

Je kunt niet alleen klantinterviews schrijven in de BtoB markt maar ook als CtoB onderneming.

7. Betere profilering van je merk/bedrijf

Met een serie klantinterviews laat je zien voor wie je werkt. Je bepaalt zelf of je de breedte van je portfolio laat zien (klanten uit allerlei sectoren) of dat je de diepte ingaat. Dit laatste kan handig zijn als je vooral meer klanten uit een bepaalde branche wilt werven.

Voorbeelden van klantinterviews

De laatste jaren heb ik voor heel wat van mijn opdrachtgevers interviews gehouden en uitgewerkt. Dit waren vaak gesprekken met hun klanten maar ook met andere doelgroepen zoals medewerkers en vrijwilligers. Ik doe dit op locatie of telefonisch, net waar de voorkeur naar uit gaat. Het blijft geweldig om te doen, want je ontmoet veel verschillende mensen en krijgt een kijkje in de keuken van veel bedrijven en instellingen.

Dit zijn een paar voorbeelden van interviews met klanten en medewerkers die ik heb geschreven:

En ook voor mijn eigen website interview ik regelmatig klanten, zoals Suite hotel Pincoffs in Rotterdam, de Oestercompagnie en zakelijke SMS provider Spryng uit Amsterdam.

Klantinterview schrijven voor jouw bedrijf?

Wil je je content verrijken met klantinterviews, gemaakt door een professionele tekstschrijver? Zodat je een interessant artikel of blogpost krijgt met positieve quotes van jouw klanten over je bedrijf? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Stuur even een mailtje via onderstaande button en ik neem snel contact met je op. Ook als je een vrijblijvende offerte wilt natuurlijk.

Je vindbaarheid vergroten met blogposts?

Regelmatig een nieuwe blogtekst schrijven en posten zorgt voor een grotere vindbaarheid op Google. Tenminste, als je het op de juiste manier aanpakt. Daar weet ik alles van. Ik schrijf blogposts voor verschillende bedrijven, helemaal afgestemd op de vooraf vastgestelde doelen. Meer weten? Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvende brainstorm.