10 tips voor het schrijven van zakelijke teksten
Schrijven kan iedereen, gelezen worden is een vak
Soms zie je een mooie website langskomen, maar als je even langer leest en klikt, dan klopt er iets niet. Ik zie dit vaak in mijn werk; de webteksten zeggen iets anders dan het ontwerp. De zinnen lopen niet lekker. Er is geen heldere structuur. Hier en daar een tikfoutje. Kortom, onduidelijk, slordig, langdradig… Maar vooral: niet effectief!
Een zakelijke tekst schrijven, hoe doe je dat?
Een goed lopende tekst houdt de aandacht vast en vertelt wat je wilt weten. Gebruik je de juiste woorden, dan leidt dit vaak tot een actie: contact opnemen, een offerte aanvragen of zelfs een aankoop doen. Maar hoe doe je dat, pakkende zakelijke teksten schrijven? Hieronder geef ik je 10 praktische tips voor het schrijven van een pakkende zakelijke tekst:
Tip 1. Schrijf niet te deftig
Net zoals de sociale omgang de laatste jaren steeds losser is geworden, zo worden (commerciële) teksten ook steeds minder formeel. Probeer dus niet deftig te schrijven, door bijvoorbeeld ‘welke’ te gebruiken: ‘Wij hebben vele soorten planten in ons assortiment, welke zijn onderverdeeld in bladgrootte.” Dat hoor je toch ook nooit meer iemand zeggen?! Vaak kun je ‘welke’ helemaal weglaten: “Wij hebben vele soorten planten in ons assortiment, onderverdeeld in bladgrootte.”. Vind je dit te kort door de bocht, schrijf dan gewoon ‘die’.
Tip 2. Maak er (g)een punt van
Veel mensen zijn bang om een punt te maken. Eh… een punt te zetten bedoel ik. Soms in het kader van Tip 1 (chique doen). Soms omdat ze niet beter weten. Maar punten zijn de beste leestekens ‘ever’! Punten zorgen voor rust in een tekst. Want het is gewoon makkelijker om een tekst te lezen met korte zinnen, dus waarom zou je het je lezers moeilijk maken? Dus, als je geen plannen hebt voor een roman à la Johan Harstad: lees je tekst nog een keer door en kijk waar je meer punten kunt zetten.
Tip 3. Vermijd vaktermen
Je moet natuurlijk altijd in gedachten houden voor wie je een tekst schrijft. Als dat voor je vakgenoten is, dan kun je gerust met wat jargon smijten. Maar meestal is dit een ‘no go’. Want wat voor jou gesneden koek is, is voor je potentiële klant abracadabra. Goed voor een afhaakmomentje. En dat wil je natuurlijk niet. Dus: hou het simpel.
Extra tip: laat je tekst lezen door iemand buiten jouw vakgebied en kijk of de tekst voor hem/haar duidelijk is.
Tip 4. Verras!
Een woordspeling, een twist, een citaat… er zijn allerlei manieren om commerciële teksten en webteksten aantrekkelijker te maken. Maar. Twee adviezen:
- Kijk goed wat bij jou en jouw bedrijf past. De juiste tone-of-voice gaat vóór een woordgrap.
- Verrassen doe je met mate (dus vermoord die darlings). Ook hier is een klankbord een goede manier om te achterhalen of je niet uit de bocht vliegt met een tekst.
Tip 5. Hou het kort
“Ik schrijf je een lange brief want ik heb geen tijd voor een korte.” is een beroemde uitspraak van de Franse wis- en natuurkundige Blaise Pascal (1623-1662). Dat geldt 400 jaar later nog steeds. Een korte, pakkende tekst schrijven, daar kun je gerust even voor gaan zitten. Kijk kritisch naar elk woord en zinsdeel. Wat kun je schrappen? Ik zal je een geheimpje verklappen: meer dan je denkt!
Een voorbeeld: in bovenstaande alinea zou ik ook kunnen volstaan met: “Een korte, pakkende tekst schrijven, daar kun je gerust even voor gaan zitten. Kijk kritisch naar elk woord en zinsdeel. Wat kun je schrappen? Meer dan je denkt!”.
Tip 6. Gebruik keywords voor SEO (met mate)
Zwaar overdrijven is bijna altijd foute boel. Zo ook bij het schrijven van webteksten. Wil je met teksten je vindbaarheid voor Google verbeteren? Dan zul je je keywords op een slimme manier in de tekst moeten verweven. En met slim bedoel ik niet ‘in zoveel mogelijk zinnen’. Want een prettig leesbare tekst komt echt op de eerste plaats. Het is dus de kunst om je keywords op een natuurlijke manier te gebruiken. Zie ook tip 7.
Tip 7. Bekijk je tekst en ‘lees’ het beeld
Mensen zijn meer dan ooit visueel ingesteld. Het plaatje gaat voor het praatje. Ga er dus niet vanuit dat jouw potentiële klanten of sitebezoekers alle teksten braaf van A tot Z lezen. Het is eerder andersom: de beelden vertellen het verhaal, de tekst wordt gescand. Daarom zijn korte alinea’s met goede tussenkopjes zo belangrijk. Niet alleen omdat je keywords in tussenkopjes kunt plaatsen. Alle tussenkopjes onder elkaar geven, als het goed is, ook een samenvatting van wat je wilt vertellen. Scan je alleen de kopjes, dan blijft de essentie van je boodschap overeind.
Tip 8. Check, dubbelcheck!
Heb je je teksten af? Gooi je laptop uit, ga lekker slapen en herlees je creatie de volgende dag. Met deze frisse blik haal je er vaak nog veel slordigheden, spelfouten en slecht lopende zinnen uit. Het inkorten van een tekst lukt vaak ook beter als je er even afstand van hebt genomen. Daarnaast is een tegenlezer een must. Durf feedback te vragen (en te ontvangen).
Tip 9. Overtuig één persoon
Je doelgroep bepalen is een lastig karweitje, waar het nodige onderzoek aan vooraf is gegaan. Ga je een zakelijke of commerciële tekst schrijven? Skip de doelgroep en beperk je tot één (fictief) persoon die je doelgroep vertegenwoordigt. Zo worden je teksten vanzelf persoonlijker én interessanter. Ook ga je meer oplossingsgericht schrijven. Je hebt immers die ene persoon aan je bureau zitten waar je tegen praat. Zie die maar eens te overtuigen!
Tip 10. Schrijf niet alles altijd overal
In een restaurant krijg je vaak eerst een appetizer, daarna een voorgerechtje enzovoorts. Ook bij het schrijven van webteksten is het belangrijk om niet alles in één keer uit te serveren, niet steeds hetzelfde riedeltje op elke webpagina te herhalen. Op de homepage kun je een soort samenvatting geven (een voorproefje). Daarna verspreid je de informatie en argumenten over verschillende pagina’s. Want als je steeds nieuwe ‘ingrediënten’ gebruikt, dan smaakt alles beter. Bon appetit!
Zakelijke teksten schrijven die swingen
Worstel je met het maken van een pakkende tekst voor jouw bedrijf? Wil je meer weten over mijn aanpak bij het schrijven van commerciële, zakelijke en seo-teksten? Of wil je voorbeelden van mijn copywritingwerk lezen? Bijvoorbeeld voor Spryng? Laat het me gerust even weten. Wie weet kan ik je helpen met het vinden van de juiste ‘twist’, zodat jouw teksten doen wat ze moeten doen: effectief zijn!