Van verpakkingsdesign tot beursborden voor de Oestercompagnie

De Oestercompagnie, met vestigingen in Nederland, België, Italië en de Verenigde Staten, is het bedrijf van Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde. Zij ontwikkelen bijzondere oesterconcepten, organiseren een oester-experience op locatie en staan beurzen in binnen- en buitenland met een prachtige oesterbar. Matijn: “Ons doel is zoveel mogelijk mensen te laten genieten van oesters.” En over hun werk: ‘Oesters is wat wij doen. Alles oesters’. Een duidelijk en smakelijk verhaal over verpakkingsdesign.

 

Sinds 2014 werk ik zeer regelmatig voor de Oestercompagnie. In het begin was dat alleen nog het verpakkingsdesign voor een nieuwe oesterlijn voor MAKRO. Maar al snel kwam het verzoek om promotiemateriaal te ontwerpen, verpakkingen voor ‘limited editions’, presentaties, visitekaartjes, briefpapier, menukaarten en nog veel meer. Dat is wat deze opdrachtgever voor mij dan ook zo bijzonder maakt: de diversiteit van de opdrachten, het bijzondere product en de plezierige, informele samenwerking. O ja, en het prachtige pand waar de Oestercompagnie gevestigd is: Depot Noord in Rotterdam.

Na alweer vier jaar intensief contact over allerlei communicatie-uitingen is het tijd om even terug te blikken en Juliëtte een paar vragen te stellen over onze samenwerking en verpakkingsdesign:

1. Op welke manier ben je met mij in contact gekomen?

“Gaby en ik hebben elkaar vier jaar geleden ontmoet tijdens vrijwilligerswerk voor de stichting Hartedroom. We werkten daar samen in een projectgroep en bedachten concepten waarmee extra geld voor onderzoek binnengehaald kon worden. Ik was onder de indruk van haar rustige en professionele inbreng. Na afloop heb ik Gaby voor een klusje voor Oestercompagnie gevraagd en van het een kwam het ander.”

“De ontmoeting met Gaby kwam op het juiste moment. Ze heeft ons geholpen met de enorme groei van ons bedrijf.”

“Gaby is een allrounder die zowel tekstueel als ontwerptechnisch kundig is. Ze is een one shop – one stop store. ”

2. Wat was de reden om juist met mij te gaan samenwerken?

“De ontmoeting met Gaby kwam op het juiste moment. Gaby heeft ons geholpen met de enorme groei van ons bedrijf. Door mijn eigen achtergrond als accountmanager bij verschillende reclamebureaus, besteedden wij meestal maar weinig uit aan derden. Maar de ontwikkeling van nieuwe producten en het opzetten van een franchise concept in het buitenland vroeg om een vakkundige aanpak. Die taak heeft Gaby op zich genomen.”

3. Kun je een paar voorbeelden noemen wat ik voor jullie heb gemaakt?

“Gaby heeft de communicatiemix voor PUUROESTERS van Makro ontwikkeld, van smaakwaaier tot winkelbanieren, van website tot het maken van een brandboek. Op het project zat wel een flinke tijdsdruk want het moest in drie maanden af. Later heeft ze ook de huisstijl van Red Oyster Italy and Red Oyster USA ontwikkeld. Iedere keer komt ze weer met frisse ontwerpen die passen binnen onze corporate en visual identity, onder meer verpakkingsdesign.”

4. Op welke manier heeft mijn werk voor toegevoegde waarde gezorgd?

“Wanneer ik Gaby een nieuwe opdracht geef probeer ik een nauwkeurige briefing te maken, soms met knipsels of tekeningetjes. Als ze vervolgens met haar schetsontwerpen terugkomt, krijg ik er een begeleidend schrijven bij met uitleg over haar ontwerpen. Dat werkt prettig. Soms schaven en schuren we aan een ontwerp totdat we tevreden zijn. Ik hoef me niet opgelaten te voelen als ik toch iets veranderd wil hebben. Gaby verzekert me vaak dat het geen probleem is.”

5. Hoe zou je onze samenwerking omschrijven?

“We werken op een amicale manier samen. Het is een van de fijnste samenwerkingen die ik ooit heb gehad. Toen Gaby vorig jaar een maand vrijaf nam was ik bang dat ze iets anders wilde gaan doen. Dat zou voor Oestercompagnie een grote impact gehad hebben.”

6. Wil je verder nog iets kwijt?

“Gaby is een allrounder die zowel tekstueel als ontwerptechnisch kundig is. Ze is een one shop, one stop store. Hierdoor zijn projecten snel klaar. Ze geeft ook altijd aan wanneer ze aan een opdracht begint, hierdoor weet ik precies wanneer ik iets terug kan verwachten. Gaby denkt conceptueel mee, is goed in het redigeren van teksten en levert iedere keer creatief artwork van hoog niveau. Maar haar harmonieuze manier van communiceren, te herkennen aan haar tone of voice, is misschien nog wel het prettigst van onze samenwerking. Tegen nieuwe klanten zou ik dan ook willen zeggen: Go for it!

Wil je meer weten over wat ik voor de Oestercompagnie, PUUROESTERS, Depot Noord en andere bedrijven heb gemaakt en gedaan? Bijvoorbeeld voor de Paarse Keizerin? Neem dan gerust even contact met me op via deze button:

Webdevelopment by Oil4.