Vormgeving Kinderrechtenmonitor in overzichtelijke kaarten
Elk jaar brengt de Kinderombudsman in Nederland de Kinderrechtenmonitor uit. Dit is een rapport met inzichten in de ontwikkelingen waarmee kinderen en jongeren te maken hebben. Het is belangrijk dat journalisten en specialisten deze informatie snel kunnen verwerken. Daarom heb ik in samenwerking met communicatiebureau Contenture de diverse thema’s in visuele kaarten samengevat. Een mooi voorbeeld van infographic design.
.
De Kinderrechtenmonitor 2014 en 2015 zijn door de toenmalige kinderombudsman Marc Dullaart gepubliceerd. De rapporten geven een actueel beeld van hoe het met kinderen in Nederland gaat. Zaken als bijvoorbeeld gezinssituatie, veiligheid, levensstandaard en onderwijs komen uitgebreid aan bod. Maar hoe belangrijk ook, het is voor journalisten en specialisten een hele klus om het 220 pagina’s tellende rapport samen te vatten.
Gelukkig was dat vooraf al voorzien. Contenture kreeg dan ook opdracht om visuele en interactieve kaarten per domein te ontwikkelen. Samen met een redacteur ben ik aan de slag gegaan. We hebben de kaarten – een infographic per domein – inhoud en vorm gegeven. Zo werden de belangrijkste uitkomsten van de monitor in vogelvlucht gepresenteerd en gevisualiseerd.
Snelle productie door actualiteit
In korte tijd hebben we de zes domeinkaarten gemaakt, plus een interactieve kaart met hoofdaanbevelingen. Er was dan ook een ‘harde’ deadline. De datum van de presentatie van de monitor was namelijk vooraf vastgelegd.
Hieronder zie je een aantal voorbeelden van de domeinkaarten, die ik geheel in de huisstijl van de Kinderombudsman heb ontworpen. De illustraties zijn van Creativa Design.
Ontwerpen vanuit communicatiedoelstellingen
Voor Contenture heb ik al vaker opdrachten uitgevoerd. Dit Amsterdamse bureau werkt op het snijvlak van redactie en commercie. Dat betekent dat niet alleen de vorm telt, maar ook de inhoud. Omdat ik zowel tekstschrijver als vormgever ben, kan ik opdrachten vanuit een breder perspectief uitvoeren. Wel zo handig als je infographics wil maken. Martijn Bennis (toenmalig directeur): “Gaby ontwerpt vanuit het communicatiedoel. Ze heeft het vermogen om de teksten tot de kern terug te brengen. Ze is niet alleen effectief, maar ook snel en flexibel en denkt mee met het oog op resultaat en de planning.”
Wil je meer weten over effectief communiceren, bijvoorbeeld door het visueel en inzichtelijk maken van complexe content? Zoals het vormgeven van een jubileumboek? Neem dan gerust even contact met me op via deze button: