Wervende webteksten voor nieuwe site Van Duijnen Koffie

Als content manager en mede-projectleider kreeg ik de opdracht om de nieuwe website van Van Duijnen Koffie inhoudelijk te lanceren. Onder andere met SEO-vriendelijke teksten, klantinterviews, achtergrondverhalen en met communicatieadvies rond de lancering. Want als je de lekkerste koffie voor werkend Nederland aanbiedt, dan moet je dat natuurlijk consequent in alle communicatie uitingen vertellen. Over herpositionering en de koffiecultuur van Van Duijnen.

 

Van Duijnen Koffie staat al meer dan 75 jaar voor vakmanschap, innovatie en een hoge servicegraad. Die kernwoorden waren dus belangrijk voor het design en de content van de nieuwe website in 2016. Maar hoe vertaal je deze woorden naar een interessante propositie voor nieuwe klanten? En hoe krijg je bedrijven naar je website die een goede koffieleverancier zoeken?

De kracht van testimonials

Ik had al snel door dat de klanten van Van Duijnen Koffie de beste ambassadeurs zijn. Want zo ongeveer elke relatie is lyrisch over de koffie, de technische kennis van koffieautomaten en de hoge servicegraad van Van Duijnen. Daar moesten we iets mee doen. Onder het kopje ‘Koffiecultuur’ maakte ik daarom in korte tijd een reeks verhalen naar aanleiding van klantinterviews. Een tiental relaties kwam aan het woord over hun ervaringen met Van Duijnen. Zo konden we ook meteen de grote diversiteit aan klanten laten zien. De klanten kwamen uit verschillende branches en waren over heel Nederland verspreid. Het waren zowel grote als kleinere bedrijven, maar ook scholen, sportcomplexen enz. Om het beeldend te maken werden bij elk interview foto’s van de geïnterviewden in hun werkomgeving geplaatst. Elk verhaal leverde dus als het ware nieuw ‘bewijs’ van het vakmanschap van Van Duijnen.

Content voor social media

Ook bedacht ik een rubriek: ’10 brandende vragen aan…’. Tien dezelfde vragen worden beantwoord door steeds een andere relatie van Van Duijnen. Dat kon een klant zijn, of een leverancier, een medewerker enz. Door af en toe weer nieuwe ‘afleveringen’ aan de rubriek toe te voegen, blijft de website levendig (en dat vindt Google fijn!) maar heb je ook steeds weer nieuwe content om te delen op de verschillende social media platforms. Zo blijf je bezoekers trekken, potentiële klanten. En ook niet onbelangrijk, door het vaste format kan de rubriek eenvoudig door de marketingafdeling van Van Duijnen zelf verder worden ontwikkeld.

“Gaby is als één van de beste in staat om communicatie in een praktisch en strategisch perspectief te plaatsen en daarbij de juiste communicatiemiddelen te bepalen.”

René van DalenCommercie / MT-lid Van Duijnen BV

“Gaby is een fijn iemand om mee samen te werken. Ze is professioneel, vakkundig, openhartig en ze geeft energie. We doen met plezier regelmatig een beroep op haar.”

René van DalenCommercie / MT-lid Van Duijnen BV

Flexibel projectmanagement

René van Dalen is MT-lid en was een van de interne projectleden waar ik nauw mee samen heb gewerkt. Over onze samenwerking zegt René: “Gaby wekt vertrouwen met haar persoonlijkheid, ervaring en kennis. Ze neemt de verantwoordelijkheid van (een deel van) het project op zich zodat je er geen omkijken naar hebt. Ook geeft ze duidelijk aan wat ‘kan’ en wat niet ‘kan’. En ze levert flexibele capaciteit en content die heel goed aansluit bij onze doelgroep.”

Hulp bij herpositionering

Naast de teksten en verhalen die ik schreef voor de website, maakte ik deel uit van een projectgroep rond de communicatiestrategie en herpositionering van het bedrijf. Leadnurturing, SEO, social media, interne en externe communicatieplannen, een nieuwe huisstijl… Aan alles werd gedacht, met het oog op een opvallende lancering én succesvolle toekomst van het bedrijf. Het resultaat dat het team van externe specialisten en interne decision makers in september 2016 opleverde was een gebruiksvriendelijke, up-to-date website. Een website die volgens de laatste technieken functioneert en die naast de producten en diensten van Van Duijnen ook de wereld achter koffiedrinken op het werk laat zien.

Communicatieadvies in de praktijk

In deze opdracht combineerde ik strategisch communicatieadvies met uitvoerende content managementtaken, met als doel een klantvriendelijke website met waardevolle content en relevante in- en externe links. De klantverhalen spreken voor zich en zijn ook nog eens te gebruiken in online nieuwsbrieven, op andere plekken op je website en in print uitingen. Online recycling anno 2016!

Nu, in 2017, schrijf ik nog steeds met regelmaat blogs en commerciële teksten voor Van Duijnen Koffie en kijk ik af en toe mee over de schouder van de marketingafdeling. Met een grote mok koffie in mijn hand natuurlijk. Drink je zelf ook graag een goede koffie op je werk? Kijk dan gerust eens op www.vanduijnenkoffie.nl.