Hoe communiceer je catering van wereldse gerechten met een verhaal?

Bij Tafelvanzeven worden alle cateringopdrachten klaargemaakt door kleurrijke vrouwen met een passie voor koken en afstand tot de arbeidsmarkt. De stichting biedt hen een opleiding op het gebied van horeca en ondernemerschap. Door de cursisten op professioneel niveau te laten cateren, verdienen zij hun opleiding zelf terug. De verhalen van deze vrouwen slaan bovendien een brug naar de klanten van Tafelvanzeven. Maar hoe combineer je vakmanschap en passie met ondernemerschap en groei?

 

Toen ik directeur Annemarieke van Egeraath voor het eerst sprak, wist ik al dat deze opdracht helemaal bij mij zou passen. Een sympathieke en sociale Rotterdamse onderneming, op zoek naar hulp bij het professionaliseren van de catering- en opleidingentak. De prioriteit lag bij groei: het werven van nieuwe opdrachtgevers en cursisten. Maar waar begin je? Hoe verstevig je vanuit communicatie je marktpositie in een sterk concurrerende, lokale markt? De eerste stap is laten zien wie je bent en vertellen wat je voor de ander kunt betekenen.

Projectleiding en coördinatie nieuwe website

Om de identiteit van Tafelvanzeven te onderstrepen, was een nieuwe website noodzakelijk. De vorige was op meerdere vlakken sterk verouderd en niet meer actueel. Tafelvanzeven was bijvoorbeeld amper terug te vinden in de organische zoekresultaten van Google. De oude website was passief en technisch en commercieel niet meer up-to-date. Terwijl de meeste bedrijven toch vaak via internet beginnen met zoeken naar een goede cateraar. Mijn opdracht was dan ook een nieuwe, Google-vriendelijke website voor Tafelvanzeven ontwikkelen. Te beginnen bij:

  1. Een heldere navigatiestructuur maken
  2. Een goede en betaalbare webdesigner en -developper vinden en aansturen
  3. Een strakke planning maken en bewaken
  4. Content ontwikkelen voor de nieuwe website (webteksten en blogposts schrijven, foto’s selecteren, e.d.)

“Gaby heeft op een heldere manier geanalyseerd wat er met onze website moest gebeuren en een goed voorstel geschreven. Ze had snel door op welke wijze ik ondersteuning nodig had.”

Annemarieke van EgeraathDirecteur Stichting Tafelvanzeven Rotterdam

“De samenwerking met Gaby verliep heel vlot. Ze werkt resultaatgericht en is altijd bereid om iets extra’s te doen.”

Annemarieke van EgeraathDirecteur Tafelvanzeven Rotterdam

Briefing voor nieuw logo

Nadat ik een plan van aanpak had gemaakt, werd al snel duidelijk dat ook de huisstijl van Tafelvanzeven toe was aan vernieuwing. Aan de hand van mijn briefing maakte de webdesigner een warm en opvallend ontwerp voor het logo, waarbij de vork bewaard is gebleven. Er werd al snel afscheid genomen van de koele blauwtinten (die vonden we niet passen bij het thema ‘voedsel’ en ‘wereldkeuken’). Daarvoor in de plaats kwamen mengtinten in geel, groen en bruin. De hand beeldt naast het ambachtelijke karakter van Tafelvanzeven ook de wereldkeuken uit. Want in grote delen van de wereld wordt de hand als bestek gebruikt bij het eten. Verder wilden we het beeld versimpelen en de naam duidelijker in beeld hebben. Bovenaan deze pagina zie je het resultaat. En op de website van Tafelvanzeven zelf natuurlijk.

Goed op elkaar ingespeeld

Het gehele traject, vanaf de ‘Go’ tot aan het live gaan van de website in de nieuwe huisstijl, hebben we in vier maanden gerealiseerd. Een pittig traject, omdat we met een klein team waren en de betrokkenen bij Tafelvanzeven een behoorlijk volle agenda hebben. Annemarieke heeft een belangrijke rol gespeeld in de voortgang intern. Ze nam weloverwogen maar kordate beslissingen en ze betrok de medewerkers bij de totstandkoming van de vernieuwde look & feel van de organisatie. Voor mij was dat heerlijk werken: iedereen de schouders eronder, korte lijnen en sturen op resultaat.

Social media als onderdeel van communicatieplan

De sociale media waren in de oude website niet geïntegreerd, een gemiste kans. Via Facebook en andere platforms kun je heel makkelijk meer bezoekers naar je website leiden. Mits je content interessant voor ze is natuurlijk. Het account van Tafelvanzeven op Facebook en Twitter werd gekoppeld aan de website en nieuw leven ingeblazen. Voor de zakelijke markt heb ik ook een bedrijfspagina op LinkedIn aangemaakt. Die hadden ze nog niet. En via een koppeling vanaf de website met Mailchimp kunnen nu ook online nieuwsbrieven worden verzonden. Handig om de relaties van Tafelvanzeven op de hoogte te houden van het reilen en zeilen van de stichting.

Een beeldende website vertelt zelf het verhaal

Als je de oude en nieuwe website naast elkaar ziet, dan zijn de verschillen behoorlijk groot. Hierboven zie je links een screenshot van een stukje oude website, en rechts een stukje nieuw. Als je de nieuwe website gaat analyseren, zie je dat de navigatie ook logischer is geworden. De hoeveelheid (tekstuele) informatie is bijvoorbeeld verkleind. En alles wat niet relevant is voor klanten of cursisten heb ik laten vervallen. Ook is er een grotere rol voor beeld weggelegd, want het klopt nog steeds dat één beeld meer zegt dan duizend woorden. Met de juiste beelden kun je in één oogopslag laten zie wie je bent, waar je voor staat en wat je te bieden hebt.

Duidelijke navigatiestructuur

Als je kijkt naar de navigatiestructuur, dan zie je dat we hebben gekozen voor een duidelijke tweedeling: je komt op de website omdat je als bedrijf of particulier geïnteresseerd ben in de catering of omdat je informatie zoekt over het leer-werktraject. Dat onderscheid hebben we nu veel duidelijker naar voren gebracht. Al direct op het beginscherm kun je kiezen voor Catering op Opleiding. Zodat je daar ook vooral die info te zien krijgt waar je naar op zoek bent.

Het verhaal achter Tafelvanzeven (de missie en visie van deze sociale onderneming) blijft natuurlijk belangrijk en is dan ook nog steeds terug te vinden op de website. Maar veel belangrijker is wat prospects of nieuwe cursisten met het verhaal kunnen. Wat hebben zij eraan? Dat is misschien nog wel de grootste verandering van de nieuwe website. Op het eerste gezicht vallen vooral het nieuwe logo, de andere kleurstelling en de mooie grote beelden op. Maar als bezoeker van www.tafelvanzeven.nl zie je al direct vanaf de homepage waarom je eigenlijk niet om Tafelvanzeven heen kunt als je in de regio Rotterdam woont.

Vakmanschap en verhalen

Bij Tafelvanzeven is de catering van borrels, lunches en diners van een hoog niveau, vol wereldse smaken. Deze vrouwen uit alle windstreken bereiden dan ook het lekkerste eten uit de zeven werelddelen. Vandaar de naam Tafelvanzeven. Ze vertellen kleurrijke verhalen en maken nieuwe verbindingen. Als je het mij vraagt, een geweldige combinatie.

Wil je eens iets anders qua catering voor je feest of bedrijf, incidenteel of structureel? Neem dan even een kijkje op de website van Tafelvanzeven.