Een nieuwe winkel. Een nieuwe huisstijl. Om van te smullen.

Begin 2016 kreeg ik de opdracht om een logo ontwerp en huisstijl te maken voor Puro Cucina, een lunchroom, winkel en kookstudio met een Italiaanse en ambachtelijke twist. De winkel opende haar deuren in maart 2016 op de Voldersgracht, net achter de Markt. Een bijzondere plek voor culinaire fijnproevers en dagjesmensen, waar elk gerecht met liefde wordt bereid. En dat authentieke gevoel moest natuurlijk in de huisstijl terugkomen.

De briefing voor een nieuw logo ontwerp was helder: hou het simpel. Want bij Puro Cucina draait alles om puur genieten en als je de bijzondere, vaak Italiaanse ontbijt- en lunchgerechten proeft, hoef je eigenlijk niets meer uit te leggen. De smaken spreken voor zich. De huisstijl en het logo moesten hetzelfde simpele en pure karakter krijgen: toegankelijk, warm en authentiek.

Een goed logo ontwerp brengt het juiste gevoel over

Als je de winkel binnenkomt, is de smaak van initiatiefneemster Anne-Marie overal in de winkel voelbaar. Ze heeft vol passie haar droom neergezet, met oog voor detail. “We kijken soms door de etalage naar binnen en worden blij van wat we zien. Alle beelden kloppen en ons gevoel is uiteindelijk vertaald in iets wat ons trots en blij maakt.”

Het logo dat ik ontwikkelde heeft dan ook iets ambachtelijks, maar zonder fratsen of tierelantijnen:

Ontwerp voor wanddecoratie

Naast het logo ontwerp, cadeaubonnen en menukaarten maakte ik ook een XL-collage om de lange witte muur achter de banken sfeer en zachtheid te geven. In overleg hebben we voor een ‘zoete’ invalshoek gekozen. Een combinatie van pure smaken en kleuren met witte en rood/roze elementen. Visual Impact maakte van mijn fotocollage een prachtige dibond print die ‘zwevend’ boven de lange banken aan de muur hangt, ruim 3,5 meter breed.

Sterke beeldtaal

De initiatiefnemers hebben van Puro Cucina een bijzondere plek weten te maken, en ik ben blij dat ik daar ook een creatieve bijdrage in heb gehad. Naast de huisstijl heb ik ook de teksten op de website van Puro geschreven. De opdrachtgevers zijn blij met het resultaat: “Gaby is in haar manier van werken alles wat je in een vormgever zoekt. Ze kan zich goed verplaatsen in de klant zonder zichzelf te verliezen. De rustige en transparante manier van werken maakt dat je als opdrachtgever tot een sterke beeldtaal komt. Voor ons is dat essentieel, want Puro is gevoel en sfeer. Gaby heeft dat op zo’n mooie en simpele manier neergezet dat klanten ons daar vaak complimenten over maken.”


Hotspot in Delft

Puro Cucina is een winkel met een verhaal. Je kunt er onder andere heerlijk ontbijten, lunchen en borrelen, maar ook een kookworkshop volgen en allerlei luxueuze en kunstzinnige producten shoppen. Echter, het meest opvallende item is toch wel de tigellimaker, een metalen vorm met handvatten die je op het vuur (gasfornuis) kunt leggen. Daarmee bak je de lekkerste broodjes die er bestaan, tigelli’s. Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord, maar ik weet zeker dat heel horeca Nederland deze delicatesse over vijf jaar op de menukaart heeft staan. Zoals je tien jaar geleden exotisch bezig was als je muntthee schonk, en nu hipperdepip bent met flammkuche op het menu. Mind my words: tigelli’s zijn de nieuwe flammkuche. En het is allemaal begonnen bij … Puro Cucina in Delft.

In dit artikel vind je nog meer voorbeelden van logo ontwerpen die ik heb gemaakt.