Webdesign en logo ontwerp voor personal shopping concept Kirei
Een innovatief personal shopping concept voor vrouwen met (een eigen) smaak. Dat is Kirei, het bedrijf van Brigitte Spée. In 2016 maakte ik op haar verzoek een compleet ontwerp voor de website van dit nieuwe shoppingconcept voor vrouwen, inclusief de vormgeving van logo en huisstijl.
Wat zou het toch geweldig zijn als er een winkel was waar je naar binnen liep en alles wat je zag hangen precies bij jou past! Een prachtige feestjurk, een stijlvolle set voor op je werk of een overheerlijk vest met jeans voor thuis. Dat je niet naar die winkel toe hoeft maar dat alles gewoon gratis bij je thuis wordt afgeleverd? Goed nieuws, want deze winkel bestaat. Op www.kirei-fashion.nl vind je het gemak van online winkelen (alles gratis bezorgd en thuis op je gemak passen) gecombineerd met een persoonlijk en eerlijk kledingadvies door een professionele stylist.
Webdesign voor modebranche
Brigitte Spée is de drijvende kracht achter dit personal shopping concept. Zij vroeg mij in 2016 om een ontwerp voor de website van Kirei te maken en de huisstijl vorm te geven. Een uitdagende opdracht, want ik heb niet eerder opdrachtgevers uit de modebranche gehad.
Het was een pré dat ik me makkelijk kon verplaatsen in de doelgroep van Kirei: vrouwen die net als ik niet zitten te wachten op het groeiende aanbod van grote ketens met goedkope kleding, bemand door jonge meisjes. Vrouwen die wel graag oprecht advies krijgen over wat mooi staat (en wat niet). Die liever setjes kopen dan winkel-in-winkel-uit shoppen op zoek naar losse items.
Logo ontwerp
Een leuke klus dus. Ik maakte drie verschillende schetsontwerpen voor het logo, waaruit Brigitte de variant met het embleem koos. Ik maakte ook een visitekaartje en een begeleidende kaart voor in de kledingbox.
Het uiteindelijke logo van Kirei (dat ‘mooi’ betekent in het Japans) heeft een paar subtiele Japanse invloeden gekregen: de blaadjes die de puntjes op de i vervangen en het symmetrische embleem waar de K van Kirei in terugkomt.
Teamwork bij webdevelopment
Nadat ik het ontwerp van logo en huisstijl had afgerond ben ik het design voor de homepage gaan maken. En vervolgens de wireframes van de overige pagina’s. Alle ontwerpen, huisstijlonderdelen, foto’s en illustraties leverde ik aan bij Oil4, die de ontwikkeling van de website op zich nam. Ik werk vaker met Mario Olivier van Oil4 samen (ik het ontwerp, hij de bouw) waardoor we goed op elkaar zijn ingespeeld en snel kunnen opleveren. Brigitte keek mee en gaf tussentijds aanvullende wensen aan, en binnen drie maanden was Kirei online een feit. Zie hier het resultaat.