Indringende reclamecampagne voor stichting Hartedroom
“Wie geen dromen heeft, heeft evenmin een werkelijkheid.” (Karel Boulart – filosoof)
Dit citaat staat niet zomaar op de website van stichting Hartedroom. Dit goede doel financiert wetenschappelijk onderzoek naar kindercardiomyopathie, een zeldzame, ernstige hartspierziekte. Bijna de helft van deze kinderen sterft binnen vijf jaar of kan alleen verder leven na een harttransplantatie. Elke euro bij Hartedroom wordt besteed aan onderzoek. Om misschien ooit, in een mooie droom, cardiomyopathie te kunnen genezen. Een reclamecampagne was zeer welkom om geld bijeen te brengen voor het eerste wetenschappelijk onderzoek.
Vlak na het oprichten van Hartedroom, in 2009, vroeg voorzitter Arno de Jong of ik een advertentiecampagne voor zijn stichting wilde ontwikkelen. Met andere woorden, een reeks indringende uitingen, die samen een campagne zouden vormen en in onder meer NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad zou worden geplaatst. Doel: bekendheid aan de stichting geven en geld bijeenbrengen voor financiering van het eerste wetenschappelijke onderzoek door Erasmus MC in Rotterdam.
Een alles-in-één reclamebureau
Aangezien ik in 2009 nog maar twee jaar bezig was als zelfstandig ontwerper, was deze opdracht voor mij een behoorlijke uitdaging. Ik had wel veel ervaring met reclamecampagnes, maar alleen als opdrachtgever. Nu zat ik aan de andere kant van de tafel, in m’n eentje een volledig reclamebureau te zijn. Maar deze opdracht raakte me in het hart, want de stichting zou met meer financiële middelen echt een verschil kunnen maken. Dus de reclamecampagne zou dat ook moeten doen. Die uitdaging wilde ik wel aannemen.
Arno de Jong kijkt terug: “Gaby heeft ons vanaf de start geholpen met ontwerpen en een reclamecampagne voor dagbladen. Daaruit is een volledig campagnebeeld ontstaan: advertenties, posters, folders en algemene materialen zoals visitekaartjes en briefpapier. Ze heeft een goed gevoel voor de problematiek, ze denkt mee en ze is creatief sterk. Dat hadden we nodig om met de buitenwereld te communiceren.”
Ontwikkeling reclamecampagne
Hieronder zie je drie van de door mij ontwikkelde advertenties uit 2009/2010. Ik heb zowel het ontwerp gemaakt als de teksten geschreven. De foto’s zijn ‘gewone’ kiekjes van zieke kinderen. Het meisje op de foto hieronder, Femke, is de dochter van Arno en Janneke.
Hoe val je op met een advertentie?
De campagne trekt de aandacht omdat de tekst van de kop in eerste instantie positief kan worden opgevat. En soms expres ook een beetje vervreemdend is, omdat het over een volwassene lijkt te gaan (‘al 6x ontslagen’). Als je dit ’s morgens in je ochtendblad leest, in combinatie met een foto van een kind, wil je waarschijnlijk toch even weten wat het betekent. Op de uitingen die je hier ziet, heb ik trouwens het rekeningnummer van Hartedroom weggelaten in verband met de leesbaarheid. Maar dit staat op de ‘echte’ uiting vanzelfsprekend wel vermeld.)
Wat heeft Hartedroom bereikt in de eerste tien jaar van haar bestaan?
Goed nieuws: Hartedroom is in korte tijd snel gegroeid. Het eerste doel, om € 400.000 bijeen te brengen voor het eerste onderzoek, is al binnen een paar jaar behaald. Inmiddels heeft de stichting zo’n 1,5 miljoen euro bijeengebracht en lopen er meerdere langdurige onderzoeken naar kindercardiomyopathie. Dat is een prachtig resultaat!
En dan is er nog de jaarlijkse Hartedroom Mont Ventoux Challenge die in 2017 voor de zesde keer wordt georganiseerd. Veel sportievelingen die Hartedroom een warm hart toedragen, gaan ook dit jaar weer de reus van de Provence op fietsen, wandelen of rennen om sponsorgeld op te halen en zo weer een stap dichter bij ‘Hartedroom’ te komen.
Voor de Mont Ventoux Challenge maak ik elk jaar een aangepast logo ontwerp dat op de website, t-shirts en promotiemateriaal wordt gebruikt: