De laptop: wel of niet mee naar een klant

Het ziet er best wel professioneel uit: je laptop meenemen naar een klant. Het kan ook zeker handig zijn om bijvoorbeeld aantekeningen te maken tijdens een vergadering. Of om even snel iets op te zoeken online. Toch geef ik de voorkeur aan – lekker ouderwets – papier. En laat ik mijn schermen waar ze het beste tot hun recht komen: op mijn werkplek.

Hoewel ik nooit mijn typediploma heb gehaald (ik haalde 240 (!) aanslagen per minuut, maar had véél te veel fouten, dus gezakt), tik ik veel sneller dan ik schrijf. Mijn ontwerpen, teksten en andere bestanden bewaar ik veili­­­­­g in de Cloud. En ik ben de hele dag online dankzij 4G. Kortom, ik geniet elke dag, ieder uur, van de voordelen van het relatief nieuwe digitale tijdperk en zou niet weten hoe ik in mijn werkende leven zonder moet. Maar met mijn klanten communiceer ik toch het liefst zonder wifi of 4G.

Online en offline communicatie

Ik ben van de generatie die weet wat het is om continu ‘offline’ zijn. Toen het nog niet bestond dus. Als ik dit schrijf heb ik kans mezelf buitenspel te zetten, maar: ver voor het tijdperk van internet, heb ik bij NRC Handelsblad zelfs nog gewerkt met buizenpost (bijna hetzelfde als duivenpost) en met kartonnen ‘werktekeningen’, die bij reclamebureaus met de hand gemaakt werden. Werktekeningen?! Ja, dat waren geprinte teksten op karton met uitgespaarde vakjes voor de foto’s, en daarover heen een vel rijstpapier. Op dat doorzichtige papier stonden de aanwijzingen voor de drukker, gewoon met een stift geschreven. Ook voor mij lijkt dat alweer een eeuw geleden. Dus lang leve internet, Adobe en smart phones! Toch laat ik mijn laptop en i-Pad bijna altijd thuis als ik naar klanten ga, en wel om twee redenen:

1. Focus
Als ik met een klant aan tafel zit, wil ik contact kunnen maken en gefocust deelnemen aan het gesprek. Dat is belangrijk om mijn werk goed te kunnen doen. Tikkend achter mijn laptop aantekeningen maken geeft echt een ander signaal af, dan af en toe iets opschrijven in mijn notitieboekje. Want verborgen achter een beeldscherm weet degene aan de andere kant van de tafel nooit zeker of ik wel met hem/haar bezig ben (of dat ik toch snel nog even reageer op een binnenkomend mailtje). Terwijl het ouderwetse blocnote juist een gefocuste en serieuze indruk maakt. Want als ik meeschrijf of iets noteer, dan leef ik me in, en ben ik 100% bezig met jouw probleem.

2. Omdat je het waard bent
Mensen die hun mobiele telefoon niet uit het oog kunnen verliezen, hun leven laten leiden door pingeltjes en pop-ups, berichten en alerts, nemen de mensen om zich heen niet serieus. Wat ze ook aan het doen zijn op hun schermpjes, ze vinden het allemaal veel interessanter dan praten met jou. En dat is het allerlaatste wat ik wil, dat mijn klant het gevoel krijgt dat ik hem/haar niet belangrijk genoeg vindt.

Goede klantrelatie

Ik kies er dus bewust voor om schermen te bannen tijdens een persoonlijk gesprek. Natuurlijk verlies ik daarmee een bepaalde mate van efficiency, maar ik krijg er iets anders voor terug: een zeer waardevolle ‘verbinding’. Een gezonde en sterke relatie met mijn klant, die mij serieus neemt en mij bij zijn of haar vraagstukken betrekt. Die zich gewaardeerd en geholpen voelt, nog voordat we goed en wel zijn begonnen. Die vertrouwt op mijn expertise, omdat ik volledig ‘in het verhaal’ zit. En dat begint dus allemaal met een leeg vel papier, een ouderwets potlood en een goedkope balpen. Mooi vak heb ik toch.